martedì 26 marzo 2013

Intervista a Chie Arai cantante lirica della fondazione teatrale Nikikai di Tokyo - attualmente studentessa all'ISTITUTO EUROPEO









Chie Arai, cantante professionista, soprano, laureata presso l’ Università di Tokyo della Musica Vocale collaborata correntemente con la fondazione teatrale Nikikai di Tokyo. La sua collaborazione iniziò nel 2007 quando dopo la laurea ottenne un piccolo ruolo in questa fondazione teatrale.
La signora Arai gestisce un suo blog personale: http://chiearai.exblog.jp/ ed è presente in piano.or.jp (http://www.piano.or.jp/enc/pianists/detail/451/) .
La signora Arai è venuta all’ISTITUTO EUROPEO per studiare tecnica vocale con Valeria Ferri (http://www.istitutoeuropeo.it/italian/ser04fac04.html#valeriaferri) e in questa occasione ci ha concesso un’intervista.





1)      Signora Arai come è diventata cantante?
      Era il mio sogno fin da bambina. Mai avrei pensato che il mio sogno un giorno si avverasse. A diciassette anni ho cominciato a prendere lezioni di canto. E prima di fare la cantante ho fatto altri lavori. Sono stata negli Stati Uniti per insegnare lingua e cultura giapponese e ho poi lavorato per un’azienda americana in Giappone come technical writer… Dopo mi sono preparata per gli esami d’ammissione all’università. Li ho superati e nel 2003 sono entrata all’università. Dopo la laurea ho avuto un piccolo ruolo in “La vedova Allegra” e da lì è iniziata la mia carriera…

2)      Qual è la cosa più difficile nella professione di cantante in Giappone?
Per avere un ruolo in Giappone si deve essere in grado di vendere un certo numero di biglietti. Più il ruolo è importante e più cresce il numero di biglietti da vendere. In Giappone devi essere cantante ma devi essere anche bravo nel marketing. Diciamo allora che la cosa più difficile è riuscire ad avere una continuità nei ruoli data la doppia attività di cantante e vendita dei biglietti
3)      L’Opera è popolare in Giappone?
Diciamo che l’Opera in Giappone è popolare ma per un pubblico elitario. Dato anche il costo dei biglietti, in occasione di teatri esteri che vengono a cantare in Giappone come La Scala o La Fenice…
4)      Che differenza c’è fra fare il cantante in Giappone e in Italia?
Non conosco bene la situazione qua ma alcuni amici che vivono in Italia mi dicono che anche in Italia fare il cantante non è facile… comunque in Italia la gente è più disposta all’Opera che in Giappone. L’Opera è più popolare e radicata nella cultura
5)      Che differenza c’è nella tecnica insegnata in Giappone e in Italia?
È più o meno la stessa. Valeria (ndr: Valeria Ferri) ha voluto che ripartissi da zero. E proprio per questo posso dire che la tecnica è la stessa. Diciamo che rispetto al Giappone qui ho potuto focalizzarmi unicamente sulla tecnica. In Giappone dovevo invece focalizzarmi più sui ruoli da interpretare
6)      Fra i giovani in Giappone l’Opera sembra popolare. Perché i giovani studiano l’Opera?
A me pare che in Giappone non solo l’Opera sia popolare ma anche il musical. Forse bisogna anche considerare che l’Opera a differenza del musical si può cantare per tutta la vita. E’ comunque l’Opera è passionale, rappresenta la passione…
7)      Signora Arai perché è venuta all’ISTITUTO EUROPEO a studiare canto lirico?
      Ho ricevuto una borsa di studio per studiare italiano, che è importante per la mia professione (dal momento che canto in italiano). Poi ho scoperto dal sito dell’ ISTITUTO EUROPEO che qui c’è anche una scuola di musica e così ho deciso di prendere delle lezioni di tecnica

8)      Consiglierebbe ad altri studenti di venire all’ISTITUTO EUROPEO?
Sì. Ho studiato con Valeria Ferri e consiglierei ad altri studenti di venire a studiare canto con Valeria. Il repertorio di Valeria tra l’altro è molto simile al mio. Ho potuto imparare molto dalla sua voce perché Valeria ha esperienza di tanti ruoli.
9)      Che consiglio darebbe ad un giovane che volesse iniziare a studiare canto lirico?
Studiare con continuità. Mantenere anche una perfetta forma fisica ed emotiva. Ovviamente non è facile combinare tutte queste componenti…

giovedì 21 marzo 2013

Yiruma: Talented young pianist from South Korea


Article prepared by Katarzyna Drossel at ISTITUTO EUROPEO.

Talented young pianist from South Korea

Yiruma is well known pianist and composer from South Korea.  He was born in 1978.  Yiruma that is a stage name of Lee Ru-ma.  His most popular songs are ‘River flows in you’, ‘Kiss the rain’ and ‘May be’.  ‘First love’ is the most popular Yiruma’s album which has been released in 2001. 

He started his adventure with piano in age of 5.  When he was 11 he moved to London where he studied at Purcell School of Music.  After graduation  from Purcell School of Music he continued his education at King’s College London In June 2000. 

Yiruma is popular amongst people who do not listen classic music on daily basis.  That is why sometimes his music style can be named as ‘new classical’ or ‘contemporary classical’.  He is considered a World Music or New Age artist by iTunes Store.




martedì 19 marzo 2013

Lindsey Stirling an amazing performer!


Hi! This morning I am going to introduce to you one young and talented artist. 

Article prepared by Katarzyna Drossel at ISTITUTO EUROPEO.  

Modern combination of Dub Step and Violin

Who would think that dub step and violin can work together so well?

Lindsey Stirling is one of those artists who blend classic violin with modern music which is dub step in this case.  In 2010 she took part in one of the most famous shows on the earth – ‘American’s Got Talent’.  She is well known artist around the world. 

She was surrounded by the music from very early age of her life.  Her dad use to play classic music every day and that was the influence for Lindsey to this kind of music.  In age of 5 she begged her parents to arrange violin lessons.  She took private lessons for 12 years but even after that she felt that she needs something more about creating the music.  That is why she started her adventure with other styles of music.  When she was 16, Lindsay and four of her friend formed a band called ‘Stomp On Melvin’.  During the time when she was in the band she wrote her first rock song.

Lindsey’s violin was involved at every stage of her life.  Now she is a student at Brigham Young University in Provo.  During her free time Lindsey is playing in random bands for fun.  She wants to continue her career solo or in the band because there is no many things that she love more than being on the stage.

Here is YouTube clip of her best known violin dub step song:

giovedì 14 marzo 2013

Famous Polish Opera Singer


Getting know more and more about opera every time when I am doing my internship at ISTITUTO EUROPEO http://www.istitutoeuropeo.it/.  This time I have found some facts about Jan Kiepura who was well known polish opera singer.  Article prepared by Katarzyna Drossel.


J. W. Kiepura was one of the most famous polish opera singer (tenor) in the XX century.  He was born in 1902 and died at the age of 64 in 1966.  His adventure with singing started in early age when he was a member of the school choir.  He studied law at the University of Warsaw.  He learned how to sing from Waclaw Brzezinski and Tadeusz Leliwa.  He was great opera singer as well as a movie star.  He played in 12 musicals.  Jan Kiepura's concerts were held in places like ie. Opera Convert Garden in London, Opera Comique in Paris and National Opera in Berlin.

He traveled around the world giving concerts in many places.  During his visit in Vienna Jan supposed to replace one of the singers who was ill at that time.  Kiepura could not sing in Italian but he admitted in front of F. Schalk that he can.  His performance was so amazing and audience was so excited that they did not even notice when Kiepura started singing in Polish instead of Italian.

He passed away in Harrison in New York from heart attack.  Until last days of his life Kiepura was active as a singer.

Polish History of Opera

Days are passing by when I am on internship at ISTITUTO EUROPEO http://www.istitutoeuropeo.it/.  Most of the time in here I spend on searching interesting facts which are connected with Poland and Florence.  During my visit in Florence I had find out how opera had started in my home country - Poland.  Here I am posting some facts about this.  Article prepared by Katarzyna Drossel.


Polish and Florentine monarchs had great diplomatic relations between each others.  They stayed often in close contacts because Habsburgs who ruled in Florence at that time has been related to polish royal family. In 1625 prince Wladyslaw Waza (in later years he became king of Poland) had his wedding in Florence.  During the wedding ceremonies in honour of the polish prince was performed rappresentazione sacra ‘‘La regina Santa’Orsola’’ and opera performance of a very famous singer and composer Francesca Caccini ‘‘La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina’’.  3 years later a libretto of this opera was translated into polish and performed in Krakow by S. Jagodynski.  Those events which happened in Florence determined beginnings of opera in Poland.


Until yesterday I did not know anything bout relations between polish opera and Florence every minute I learn here new stuff which I enjoy.  I hope you liked it as much as I did. :)